Mitt anarkistiske blueshjerte

I 2012 fikk bluesgründerne æresbevis: gratis inngang til alle blueskonserter for resten av livet.
Den første bluesinvitasjon ble sendt ut i 1988 av meg.
Jeg designet den første plakaten.
Jeg designet den andre plakaten i 1989.
Jørn Pedersen og jeg. Jørn var den første Bluesgeneralen. Han kom som leder for Notodden Musikkforum som gjorde det mulig å arrangere den første festivalen.
Festivalen var for meg i de fem første årene et laboratorium for innovasjon og motkraft. Som bluesfestivalens mor har jeg opplevd en fantastisk kraft når noen gale folk rocker sammen for et felles mål i en ramme som ikke hadde fokus på annet enn å få tilbake det som var mistet; flere industriarbeidsplasser. Men skal du oppnå posisjoner i en industriby må du være fra byen og være mann. Å være bergenser, innovatør og kvinne bidro til at jeg hadde et annet perspektiv, og ikke var stucked i kulturen. Har aldri stått med lua i hånda. Da møter du garantert motstand. Jeg er utrolig takknemlig for all motstand jeg fikk, for den førte meg ut i verden.


Drager stiger mot vinden
Drager flyr høyt. Slik er det også med meg. Mitt indre univers ble skapt i en tidlig barndom med en rik indre fantasi som har bidratt til et kreativ talent i livet. Men også drager har behov for et ankerfeste. Min kobling til verden i fase 2 i livet mitt ble på Notodden i 1975. Jeg ble en bergenser i eksil.

Kriser er alle fremskritts mor
Min vei som grasrotaktivist og innovatør startet blant jernverk og musikk.
Notodden er en liten by med en utrolig spennende industrihistorie som nå har fått verensarvstatus. Byen lever ennå i en limbo, der den ikke helt vet hvem den ønsker å være. Da Norsk Hydro og Tinfos Jernverk raste sammen på slutten av åtti tallet, så jeg og flere det som en mulighet til å skape noen nye fortellinger. Bluesen hadde vært der lenge, og jeg var midt inne i den, gift med en av musikerne.

Innovatøren og rebellen
Jeg dro igang Notodden Blues Festival i 1988, sammen med flere, bidro til at vi fikk etablert Telemarks fylkesgalleri, Plastprosjekt med kobling kunst og industri, Torgprosjektet "Torget - byens hjerte", Kraftprosjekt, kvinneprosjekt, og en rekke TV programmer etc. Et utall av engasjementer kom ut av mitt kreative hode og anarkistiske hjerte. Som involverte mange mennesker i de 10 årene jeg hadde før jeg forlot byen. Som skapte uorden og rokket ved tryggheten. Fordi jeg hadde behov for å bruke min skaperkraft i en døll by.

Å være innovatør er en form for kampkunst. Den foregår mest på et indre plan. Det er veien fra trygghet til frihet. Har du klart å svømme oppover i fossen, har du forstått hva det innebærer. Å være tidlig ute med ideer betyr at du må bruke mye tid på å overbevise andre, og du får haugevis av nei på din vei.
En av mine samarbeidspartnere har 
beskrevet meg slik: ” Som Vestlending er hun midt ute på havet, mens andre bare er kommet til stranden. Hun bør derfor sørge for å svømme inn til lands igjen innimellom for å sjekke ut hvordan de andre har det”.

Tette nettverk
Å være annerledes har derfor aldri vært lett. På små steder finnes det mye Jantelov, misunnelse, og baksnakking. Høye barrierer for nyskaping. Folk som ikke løftet blikket, og med behov for trygghet. Mye gammel makt. Makt som ikke ønsker at du skal lykkes, for da kan du avkle maktens inkompetanse. Mye feighet hos folk som ikke tør si meningen sin av frykt for avvisning. Og det koster i en liten og transparent by. Det er en mangel på generøsitet som jeg ofte har undret meg over. Men det handler jo om frykt. Og Notodden er ikke spesiell på dette området.

Det er mange som er opptatt av å bite seg fast i sine posisjoner. Konkurransen mellom aktører på små steder hemmer samarbeid og muligheter til å få til store resultater og en dynamisk utvikling. Det bidrar ikke til mangfold, men opprettholder en monokultur, der høvdingene sitte på sine posisjoner og hemmer underskogen. Det kan lett bli mafia tendenser.

Delingskultur
Monokulturer preges av konkurranse i stedet for samarbeid. Jeg tror vi kunne fått til mye mer til dersom vi delte kompetansen med hverandre. Sett utenfra, er det jo litt komisk, for vi er jo i samme båt. Vi deler et skjebne fellesskap, og er derfor avhengig av hverandre.

Jante som velsignelse
Da jeg ble skilt i 1998, forsto jeg at jeg måtte ut i verden, bort fra småbyens klamme ånd. Jeg flyttet til Oslo for deretter å dra ut i verden: til Murmansk og Moskva, USA og Kina, og deretter Uganda. Jeg hadde aldri gjort det dersom jeg hadde blitt boende i bluesbyen. Slik sett har Jante vært en velsignelse for meg, for jeg fikk brukt mine talenter og ressurser i en global sammenheng.

Tren deg på å være unik
For å lykkes, må du våge å være annerledes. Det er innovatørenes varemerke. Bare fantasi og autensitet bringer deg på scenen. I Norge trenger vi flere ikke-konforme mennesker. Norge er fullstappet av A4-ledere, som er opptatt av å opprettholde status quo. Som imiterer fordi det er trygt. Vi er designet for å unngå usikkerhet. Forandring er noe dritt. Våg å stå frem med deg selv slik du ønsker å være, selv om du møter motstand. Talentet er din kapital. Du er et mobilt monopol med globalt pass. Din kompetanse og dine drømmer er nøkkelen som gjør det mulig.

Mitt kommunikasjonstalent kan ingen ta fra meg
Da jeg startet bluesfestivalen visste jeg at "The Media Is The Message". I 1988 var verken Internett, epost eller Facebook oppfunnet. Og det var kun en kanal på NRK. Den brukte jeg til å bygge merkevaren Bluesfestivalen. Jeg skaffet penger, produsent og regissør. Og utviklet konsepter og ideer. Jeg laget konferanser og inviterte eksterne folk fra departementer, kulturfolk og forskere til Notodden. Vi dro med Bluescruise til Fredrikshavn og Bluestog til Oslo. Slik fikk festivalen en flying start. Underveis hadde vi mye moro. 


Helt nederst finnes linker til filmer og intervjuer:
NRK Søndagsrevyen 3 min 1988.
Blueskraft fra Notodden 1990, 30 min.
Et bluestog til begjær 1990, NRK, 15 min.
Intervju med Beth Hart, 2006.
Jubileumsintervju 25 år NRK.
Bluesgründerne 25 år.
Plasteventyret Notodden, NRK, 1991, 30 min.
Men vannet rant videre, NRK, 1994, 30 min.
Kraftkunst, innslag TV2 1994.
Blå kuer, 2006 lokalt TV.
Blå kuer, 2006. TV2